• OMX Baltic−0,58%269,23
  • OMX Riga0,33%876,7
  • OMX Tallinn−0,7%1 720,77
  • OMX Vilnius−0,45%1 040,19
  • S&P 5000,53%5 948,71
  • DOW 301,06%43 870,35
  • Nasdaq 0,03%18 972,42
  • FTSE 1000,7%8 206,35
  • Nikkei 2250,68%38 283,85
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,96
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%107,18
  • OMX Baltic−0,58%269,23
  • OMX Riga0,33%876,7
  • OMX Tallinn−0,7%1 720,77
  • OMX Vilnius−0,45%1 040,19
  • S&P 5000,53%5 948,71
  • DOW 301,06%43 870,35
  • Nasdaq 0,03%18 972,42
  • FTSE 1000,7%8 206,35
  • Nikkei 2250,68%38 283,85
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,96
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%107,18
  • 29.04.15, 08:45
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Võimutüli Volkswagenis sai dramaatilise lõpu

Varsti maailma suurimaks autotootjaks tõusval Volkswagenil sai laupäeval läbi üks oluline ajastu, kui sisemise võimuvõitluse tulemusel astus tagasi firma nõukogu esimees ja VW asutaja lapselaps Ferdinand Piech. Euroopa üht suurimat firmat võivad nüüd ees oodata suured muutused.
Volkswageni sisetüli osalised - endine nõukogu esimees Ferdinand Piech (vasakul) ning tegevjuht Martin Winterkorn.
  • Volkswageni sisetüli osalised - endine nõukogu esimees Ferdinand Piech (vasakul) ning tegevjuht Martin Winterkorn. Foto: EPA
Mis firma Volkswagen on?
- Sõiduauto brändidest kuuluvad Volkswagenile Audi, Škoda, Seat, Lamborghini, Porsche, Bugatti ja Bentley. Veoautosid toodab firma Scania ja MAN brändi all ning mootorrattaid Ducati brändi alt.
- Aastal 2014 müüs Volkswageni kontsern 10,14 miljonit autot
- 2014 teenis Volkswageni kontsern 202 miljardit eurot käivet ning 11,1 miljardit eurot puhaskasumit. Käive kasvas 2,8% ning kasum 21%.
- Kogumüügilt on Volkswagen maailma suuruselt teine autotootja, jäädes alla vaid Toyotale ning edestades General Motorsit
- Volkswageni suurim turg on Hiina, millele järgneb koduturg Saksamaa. USAs omatakse vaid 2% suurust turuosa
Laupäeval teatas enda tagasiastumisest nõukogu esimehe kohalt 78aastane Ferdinand Piech. Vanahärra kaotas firmasisese võimuvõitluse Volkswagen kontserni tegevjuhi Martin Winterkorniga, kaotas ülejäänud nõukogu usalduse ning firma heaolu nimel oli sunnitud ametist tagasi astuma, et eelkõige tagada mõjukate ametiühingute rahulolu. 
Piech oli Volkswageni eesotsas üle kahe aastakümne, mille aja jooksul tõusis firma tuhast ja saavutas globaalse tähtsuse ning on valmis juba sel aastal võtma endale maailma suurima autotootja tiitli. Enda autobiograafias kirjeldas Piech, et tema asumisel VW tegevjuhiks 1993. aastal oli firma kõigest kolme kuu kaugusel pankrotist. Järgnenud üheksa aastaga moderniseeris ta firma tootmisprotsesse, soetas uusi brände ning lõi vundamendi VW tõusmiseks maailma tippu. 
Algselt pidi Piechi ametiaeg läbi saama paari aasta pärast, kuid võimuvõitlus viis suhete täieliku lagunemiseni tema ja VW ülejäänud juhtkonna vahel. Volkswageni praegune tegevjuht Martin Winterkorn juhtis enne tütarfirma Audi haru, tehes seda väga edukalt, ning teda nähti Piechi protežeena. Seda hämmastavam oli paljude jaoks nende lõkkele löönud tüli, sest 2007. aastal oli just Piech see isik, kes nõudis toonase VW tegevjuhi Bernd Pischetsriederi väljavahetamist Winterkorni vastu, mis tal ka õnnestus. 
Nüüd asus aga Piech Winterkorni vastu rünnakule, süüdistades viimast globaalsete turgude valesti mõistmises, mis tema sõnul maksis Volkswagenile valusalt kätte konkurentsis Toyota ja General Motorsiga. Tema rünnak aga ebaõnnestus ning tema ise tõmbas n-ö vee peale korporatiiv-Saksamaa ühele edukaimale karjäärile. 
Nõukogu, kus pooled kohad kuuluvad ametiühingutele, otsustas toetada Winterkorni ning tuntud võimuvõitluste võitjana tuli Piechil viimaks alla vanduda. Väidetavalt ei soovinud ametiühingud mingisugust ebastabiilsust sedavõrd suures kontsernis ja tööandjas ning Winterkorni toetamine oli kõige kindlam tee stabiilsuse jätkumisele. 
“Piechi lahkumine tähendab üliolulist muutust Volkswageni võimustruktuuris ning võib tähendada drastilisi muutusi maailma ühe suurima autotootja äritegevuses,” kommenteeris Wall Street Journalile autotööstuse analüüsiga tegeleva Kelly Blue Book analüütik Karl Bauer. 
Asjaosaliste sõnul kogunes Volkswageni nõukogu läinud nädala lõpus ning otsustas, et nende koostöö Piechiga ei saa jätkuda, kuna puudub vastastikune usaldus. Uus nõukogu esimees võidakse valida juba 5. mail, kui toimub VW iga-aastane aktsionäride üldkoosolek. Seni täidab Piechi kohustusi nõukogu aseesimees ja ametiühingute esindaja Berthold Huber. 
Ilma võimuta Piech aga ei jää, sest temale ja tema nõbule Wolfgang Porschele kuulub 51% Volkswageni hääleõiguslikest aktsiatest. Nad omavad seda osalust läbi perekonna investeerimisfirma Porsche Automobile Holding SE, mille nõukogu esimehena Pi?ch jätkab. Porsche otsustas toetust avaldada Volkswagenile ning distantseeris ennast Piechi tegemistest. 
Vaadates tulevikku, siis Winterkornil seisab ees kolm suurt väljakutset ja kõik on enam-vähem otseselt seotud Volkswageni brändiga. Esiteks Volkswageni kasumimarginaalid on oluliselt väiksemad kui teistel autofirmadel ning isegi grupi siseselt väga madalad. Firma on pidanud toetuma peamiselt Audile kasumi genereerimiseks. Suurimaks autotootjaks olemisest on vähe kasu, kui see ei too raha sisse ning Winterkorn peab muutma Volkswageni brändi kasumlikumaks. 
Teine suur küsimärk on endiselt USA turg. Vaatamata Hiina turul läbilöömisele pole VW brändina USAs suutnud sisuliselt midagi korda saata. Selle aasta veebruari lõpus kuulus Volkswagenile 2% USA autoturust, mis on naeruväärselt väike number sedavõrd suure firma kohta. 
Kolmandaks tahab Volkswagen, võib-olla lausa meeleheitlikult, saavutada maailma suurima autotootja tiitlit. Eelmise aastaga tõusti Toyota järel teiseks, kuid Volkswageni kui kontserni rentaablus jääb Toyotale alla ning jaapanlaste sõnul on nad nüüd rohkem keskendunud suurema kasumi teenimisele, kui puhtalt müüginumbritele. Aprillikuised müüginumbrid on varsti olemas ning paljude prognooside kohaselt võib Volkswagen juba selle aasta lõpuks tõusta maailma suurimaks autotootjaks. Kolm aastat enne firma seatud tähtaega. Eelmisel aastal jäi neid Toyotast lahutama vähem kui 100 000 toodetud autot. 
Spordisõpradele võib tähendada Piechi lahkumine seda, et lõpuks võib Volkswagen liituda vormel-1 karusselliga. Piech on juba mitu aastakümmet olnud tülis F1 juhtiva Bernie Ecclestone`iga ning see isiklik vimm keelas Volkswagenil maailma kõrgeima mootorispordisarjaga liitumast. Winterkorn Audi juhina tugevalt soosis Audi erinevaid võidusõiduprojekte ning nii mõnigi teine VW juhtkonna liige on avaldanud toetust vormel-1 liitumiseks. Brände ja raha on Volkswageni kontsernil vormel ühe jaoks enam kui küll.

Seotud lood

Börsiuudised
  • 21.01.15, 11:15
Volkswagen noolib Toyota krooni
Läinud aastal üleilmselt enim autosid müünud Jaapani autotootja Toyota Motor teatas, et tänavu tõenäoliselt müüginumbrid kahanevad, misjärel võib liidripositsiooni hõivata Euroopa suurim autotootja Volkswagen.
  • ST
Sisuturundus
  • 29.10.24, 11:59
Üürnikust omanikuks: Tallinna südalinnas on müüa piiratud kogus esinduslikke büroopindasid
Kuna ärikinnisvara arendatakse reeglina vaid üürimiseks, on endale A-klassi büroopinna ostmine harvaesinev võimalus, mida edukal ettevõttel tasub väga tõsiselt kaaluda, rõhutab Tallinna südalinnas paikneva Büroo 31 müügijuht Taavi Reimets ning lisab kogemusele tuginedes, et omanikuna tekib kasu nii kohe kui ka kaugemas tulevikus.

Äripäeva TOPid

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele